לימוד שחייה בריאותית למבוגרים | גיא ארד

 הגיל השלישי ( 55+ ) הינו מדרון תלול עבור האדם , מצבו הבריאותי כמו גם מצבו הרגשי הולך ומדרדר בתחילה באיטיות ואחר כך במהירות הולכת וגדלה.

רוב החוקרים בעולם תמימי דעים כי הפעילות הגופנית שהאדם המבוגר מבצע תורמת הן לאיכות חייו והן להארכת תוחלת החיים שלו (סובא 1995, שרם, 1989) , מחקרים מצאו כי פעילות גופנית מאטה תהליכי הזדקנות ומשפרת באורח ניכר את מצבו הנפשי של האדם

המחלוקת בין החוקרים נסובה באשר לסוג הפעילות המועדפת , מקצתם סבורים כי ההליכה היא הפעילות הטובה אולם רובם סבורים כי השחייה היא הפעילות הגופנית העדיפה למבוגר יותר מכל הפעילוית האחרות (שיאה , 1986, ברגמן והוצלר , 1996)

תרומת השחיה לבריאות האדם המבוגר נסובה בשני היבטים : ההיבט המוטורי – פיזיולוגי וההיבט הרגשי:

בהיבט המוטורי פיזיולגי תכונות המים (התנגדות הגדולה פי 10 מהאויר , צפיפות המים הגדולה פי 800 מהאויר ואיבוד המשקל בשיעור של 90% המתרחש בעת בשהייה במים מיטיב באופן ניכר עם גופו של המבוגר השוחה :

1. מערכת הלב – ריאה:
השחייה מפתחת את מחזור הדם ואת הנשימה - אין שום פעילות גופנית המפעילה את הריאות טוב יותר מאשר שחיה

2. מחזור הדם
לחץ המים משפר את תפקוד המערכת הורידית ותורם להעברה טובה יותר של דם מהחלק התחתון של הגוף ובמיוחד מהרגליים אל הלב

3. השפעה על המפרקים
, השחייה והתנגדות המים מביאות לשיפור טווחי התנועה במפרקים.,

4. השפעה על עמוד השדרה

הפעילות היומיומית ישיבה , עמידה , שכיבה יוצרות לחץ על חוליות עמוד השדרה והדיסקים הבין חוליתיים , הלחץ יוצר התקשויות ודלקות ויחד עם השינויים הניווניים המתרחשים עם הגיל סובלים מבוגרים רבים מכאבי גב קשים.

איבוד המשקל במים מקטין את הלחץ על המפרקים השונים והדיסקים הבין חולייתים עמוד השדרה (ברגמן והוצלר , 1996, שוחט 1996) ומסיע לריפוי דלקות אשר הן הגורם העיקרי לכאבי הגב.

5. קואורדינציה ושיווי משקל
השחייה משפרת באופן ניכר את הקואורדינציה ואת שיווי המשקל של המבוגר , שני מרכיבים אשר מסיעים לו לשלוט טוב יותר בגופו ולהימנע מנפילות אשר עלולות להיות הרות אסון עבור המבוגר.

ההיבט הרגשי והנפשי

הרגשת הערך הנפשי של האדם הולכת ויורדת עקב מספר תהליכים הקורים בגיל השלישי : ראשית, מערכות הגוף השונות כבר אינן מתפקדות כבעבר : קיימת ירידה בקואורדינציה , זמן התגובה הולך ויורד, המהירות וכוח השריר פוחת , שיווי המשקל כבר אינו במיטבו
היציאה לפנסיה גורמת לירידת הערך והדימוי העצמי , אדם אשר היה רגיל להיות פעיל ויצרני הופך לעיתים להיות חסר מעש.
לעיתים מתווספות לשני מרכיבים אילו מחלות כרוניות כאלו ואחרות אשר עלולות לפגוע במידה ניכרת בביטחון ובאמונה בגוף , האדם חש לעיתים "בבגידת הגוף"
כל אילו אינם מקלים על נפש האדם ויחד עם מתחים וכעסים אשר הם חלק מחיי היומיום של הצעיר ובטח ובטח של המבוגר החרד לבריאותו עלולים לגרום לפגיעה קשה מנשוא במצב הרגשי והנפשי של האדם .

לימוד שחייה למבוגרים בסגנון גב וחתירה כפעילות מועדפת לאדם המבוגר

כאמור החוקרים וגם הרופאים מאוחדים בדעה על יתרונותיה הבריאותיים של השחייה לאדם המבוגר , אורטופדיים ופיזיותרפיסטים מפנים את מטופליהם הסובלים מכאבי גב ומבעיות אורטופדיות ופיזיולוגיות אחרות להתחיל ולשחות , אולם האם כל שחייה וכל סגנונות השחייה אכן מועילים ?
מתוך תצפיות שערכו סטיב ו לימור שאו מחברי הספר אמנות השחייה עולה כי רוב המבוגרים שוחים באופן שגוי כשהתופעות הנפוצות הינן :לחץ רב המופעל על הצוואר וגורם לכיווץ הגוף כולו בעיקר בשחיית חזה
גב תחתון מכווץ
מאמץ רב המושקע בכל תנועה
בעיות נשימה המתבטאות בקוצר נשימה ובעייפות
פחד עצום ובלתי הגיוני מהמים המשפיע ישירות על הנשימה

סגנון השחייה שגוי אינו רק טעות טכנית , השפעתו כאשר הוא מבוצע לאורך זמן ובחזרות רבות עלולה להיות מזיקה ופוגעת.

סגנונות שחייה הטובים לאדם המבוגר

סגנון הגב
השחייה בסגנון הגב היא הבריאה ביותר לכולם מיתר הסגנונות ובמיוחד לאדם המבוגר ואילו הסובלים מכאבי גב , קיימים מספר סגנונות גב :

1. גב קלאסי (גב חזה) – סגנון בו שוכב השחיין על גבו ופניו מעל המים , ההתקדמות מבוצעת ע"י תנועות זהות לסגנון החזה .

יתרונות לסגנון זה
הראש נמצא מחוץ למים , הקואורדינציה פשוטה , יש מגוון רחב של אפשרויות תנועה לידיים ולרגליים בהתאם למצבו הפיזיולוגי של השחיין , השחיין רואה את גפיו בתנועה ומתאפשר פיקוח טוב על איכות התנועה , הצוואר רפוי ומשוחרר ולא נגרם נזק לחוליות הצוואר

2. גב מודרני (גב חתירה) סגנון בו שוכב השחיין על גבו פניו מחוץ למים , ההתקדמות מבוצעות בתנועות זהות לסגנון חתירה


יתרונות לסגנון זה
הסגנון מאפשר התקדמות מהירה במים והעלאת דופק מהירה וגבוהה, מתקיים אוורור ריאות גבוה , מתאפשרים טווחי תנוה במפרקים עד למירב היכולת הטכנית של המפרק , פעולת הידיים שומרת על תקינות מפרקי הכתף שרירים הפעילים בסגנון שרירי הכתף , שרירי הגב הגדולים , שרירי השכמה , הזרוע , האמה , השרירים הפושטים של הירכיים ושרירי הבטן.

סגנון הגב המודרני הוא הסגנון הטוב , הנכון והבריא ביותר לאדם המבוגר

סגנון חתירה

סגנון החתירה הוא הטבעי ביותר מכל הסגנונות , הוא גם המזכיר ביותר את תנועות ההליכה ותינוקות שאך נולדו יבצעו תנועות חתירה במים.
סגנון החתירה הוא טבעי ולכן גם קל ללימוד , הקושי בסגנון זה הוא הנשימה וכאשר מצליחים ללמוד את הנשימה הנכונה לימוד הטכניקה מתבצע בקלות יחסית.

יתרונות לסגנון זה
הסגנון אינו דורש מאמץ פיזי רב , מתקיימים בו כל היתרונות של סגנון הגב יחד עם עליית דופק מהירה , הפעלה טובה של שרירי הגוף הארוכים , אין תנועות הגורמות נזק לצוואר ולמפרקים , מתקיים לחץ גדול על בית החזה והשרירים שבין הצלעות דבר הגורם לחיזוק השרירים וע"י כך גדל נפח הריאות .

עקרונות ודגשים בעת לימודי שחייה למבוגרים

לפני כל שיעור חימום יבש למשך 5-10 דקות ובהמשך חימום בתוך המים .
קורס שחייה למבוגרים צריך שיהיה עם מדריך שחייה מיומן ומנוסה בלימוד שחייה למבוגרים המכיר והמודע לצרכים המיוחדים ולמגבלות של השחיין המבוגר.
הינו הקניית תחושת הצלחה לכל חניך תוךבנייה של ביטחון ואמונה בעצמו וביכולתו
בגלל הצרכים האינדיבידואליים הלימוד צריך שיתבצע באופן פרטני או זוגי .
יצירת קשר אישי ובניית אמון בין המדריך לחניך.
"עקרון ההנאה שבאימון" ועל פיו חניך נהנה הוא חניך הפתוח ללמידה ומתמיד באימון ובתרגול לאורך זמן

 

גיא ארד - ספורטאי שחיין ורוכב אופניים מצטיין , כדורגלן עבר בקבוצת הבוגרים של עירוני רמת השרון , מעסה מקצועי ומטפל שיאצו בכיר משנת 2003 בעליו של "אלישע"מרכזי ספורט הכוללים את בריכת "אלישע" במושב שדה ורבורג ואת "גלגלים" בית הספר לאימון ולימוד רכיבת אופניים. http://www.elishamaim.co.il/